SZERZŐ ÉS FOTÓ: TORMA BEATRIX
A cement alapú burkolatok használata egyidőben honosodott meg Európa-szerte. Az egyedileg, kézzel készített terrazzo burkolat a századfordulón épült hazai műemlék épületek általánosan használt hidegburkolata volt.
A fővárossá vált Budapest a századfordulón fejlődésének csúcspontján Európa egyik szellemi középpontjává vált. Magyarország újkori fejlődésének talán legizgalmasabb időszaka volt a tehetségeket bemutató, kezdeményezésekkel és kísérletezéssel teli évtizedek. Létrejött az a dús társadalmi és kulturális vegetáció amely lehetővé tette számos meghatározó középület megalapítását, többek között az építészeti és zenetörténeti szempontból is meghatározó Zeneakadémia és az Operaház megnyitását. Ekkor épült a korai gót stílusú Kármelhegyi Boldogasszony Templom is, amelynek építő - és díszítőművészeti műemlékei a korszak kiemelkedő alkotó-, építő-, és iparművész mestereinek alkotása.
Walla József gyáriparos nevéhez fűződik számos, mára elfeledett és lerombolt patinás épület burkolatának kivitelezése. Mozaik- és cementárugyára nemcsak a hazai vásárcsarnokok, pályaudvarok és középületek igényét szolgálta ki, hanem a környező országokba is exportáltak üzeméből. Hasonló profilú gyár nem sok működött hazánkban, ismertebb konkurensei Melocco Péter és Cristofoli Vince üzemei, valamint Raichl Frigyes palánkai gyára voltak. A mintázatok között találunk egyszerűeket, klasszicizáló szegély motívumokkal, stilizált növény ábrázolásokat vagy a bécsi geometrikus szecesszió hatását tükröző rajzokat.
A Kármelhegyi Boldogasszony Templom virágos mezőket geometrikus mintákkal kiegészítő, kiselemes terrazzo burkolata Walla József munkája. A jó állapotban megmaradt eredeti burkolat felújítása helyszíni átcsiszolással történt. Az előtérben megsemmisült burkolatot az eredeti mozaik terrazzo-ból vett minták alapján a Iamart rekonstruálta, végső megjelenése a vonatkozó szakágak közreműködésével került meghatározásra. A Iamart manufaktúrában a terrazzo lapok gyártása a hagyományos technika alkalmazásával történik, amelynek köszönhetően a burkolat megjelenése teljes mértékben hasonlatos a korabeli darabokéhoz.