SZERZŐ ÉS FOTÓ: TORMA BEATRIX
A Vajdaság északi részén fekvő Palics békebeli időket idéző, Monarchia korabeli hangulata kétségtelenül a magyaros szecesszió jegyében épült építészeti örökségének köszönhető. 1887-ben épült fel a város újra működő vasútállomása, amivel minden feltétel adottá vált a fürdőváros felvirágzásához.
PALICSI VASÚTÁLLOMÁS
TERRAZZO BURKOLAT
Palics és Szabadka századfordulós remekműveit Komor Marcell és Jakab Dezső építész páros jegyzik. A Lechner irodájában formálódott építészek magától értetődően vitték tovább a mester formanyelvét. Budapest, Kecskemét, Marosvásárhely, Nagyvárad, Szabadka és Palics ikonikus épületei viharos történelmi évszázadok után is a városképek lenyűgözően szép, meghatározó elemei.
Szabadka 1779-ben nyerte el szabad királyi város státusát ami megnyitotta az utat a gazdasági és kulturális fellendülés előtt és lehetővé tette a kereskedők és iparosok meggazdagodást akik a maguk izlésére formálták a felső tízezer életstílusát. Érzékenyen reagáltak minden újdonságra, kultúráramlatra, mindenre ami a jómódú városias életérzést jelképezi.
Megjelent az igény, hogy pihenés, kikapcsolódás céljára “svájci stílusú nyári lakot” vidéki kúriát, polgári nyaralót, villát építhessenek maguknak. A svájci házakat körbeölelő, Alpok környezete a legromantikusabb tájnak számított ez időben. Ennek a vágyképnek a leképezése jelenik meg a palicsi nyaralók hangulatában, a csipkézett faszerkezetű fából készült szerkezeti és díszítőelemekben, kiegészülve a magyaros szecesszió elemeivel.
1869-től haladt át vasúti forgalom Palicson, bekapcsolva ezáltal a várost a polgárok által áhított, pezsgő európai vérkeringésbe.
A jelenlegi vasútállomás 1887-ben épült, klasszikus stílusú, romantikus szellemű épülete hosszú zárva tartás után 2022-ben került felújításra.
Ornamentikus terrazzo burkolat
A műemlékvédelmi felügyeletet ellátó Szabadkai Községközi Műemlékvédelmi Intézet az építészmérnök stúdió és a beruházó közös döntése alapján a Iamart kiselemes terrazzo burkolatot gyártott a helyszínre. A terrazzo gyártása hagyományos, kézműves technika alkalmazásával történik, amelynek köszönhetően a burkolat megjelenése teljes mértékben hasonlatos a korabeli darabok megjelenéséhez.
Tervező: VS INFRA DESIGN Kft., Belgrád
Építészmérnök tervező: Savičić Đurica építészmérnök
Műemlékvédelmi felügyelet:
Községközi Műemlékvédelmi Intézet Szabadka
Prčić Vujnović Gordana, építészmérnök – konzervátor
Grbic-Ludasi Adél, építészmérnök – konzervátor
Kivitelező: Karin Komerc MD Kft., Újvidék